Antti Autti ja johtamisen konsultaatio
Boston Consulting Groupin
konsultit uskovat, että tarkoitus (purpose) on liiketoiminnan ydinaluetta.
Tarkoitus on voimakas sitoutumisen väline, jota arvostavat sekä työntekijät
että asiakkaat. Yrityksellä on siis oltava yhteiskunnallinen tarkoitus. Silloin
arvioidaan muun muassa sitä, mikä on yrityksen rooli osana yhteiskuntaa, mitä yhteiskunnallisia
tavoitteita tai tarpeita se täyttää tai mikä on sen sosiaalinen vaikuttavuus. Nykyään
ei voi myydä tai markkinoida palveluita tai tuotteita eurot silmissä. Yhteiskunnallisuus,
arvot ja yhteisöllisyys ovat tunkeutumassa kapitalismin pyhimpiin
sakramentteihin. Tämä on upeaa, vaikka taustalla voi vaikuttaa mitä
erilaisimpia syitä. Mutta tärkeää on ymmärtää, että maailma muuttuu vähitellen
ja hitaasti. Pienissä elämän töyssyissä muutos voi toki pompahtaa korkeammalle
tasolle, suurempaan vauhtiin ja intensiteettiin.
Elämä olisi ohutta ilman
tarkoitusta. Ajattele lähipiiriäsi, ystäviä, perhettä, lapsia, puolisoa,
vanhempiasi, sisariasi tai läheisiä. Nämä suhteet ovat sosiaalipsykologisia. Ne
perustuvat tarkoitukseen – siteeseen, joka välillä tiukkenee, mutta myös
joustaa. Teoreettisimmillaan tämä linkittyy filosofiseen ajatteluun olemassa
olomme syistä ja seurauksista. Mutta ajattelen mieluummin pragmaattisesti: tarkoituksen
käyttövoima ja käyttöarvo on merkittävä. Se antaa virtaa meidän välille, jotta
pystymme toimimaan vaikeissakin tilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Se sitoo
uskottaman voimakkaasti. Se mahdollistaa vuorovaikutuksen ja yhteistyön. Ne
asiat ovat ihmiskunnan kehityksen pilarit. Siinä keskeistä on tunteet, sanat,
teot, käyttäytymisen diversiteetti, asenne, rakkaus, elämäntapa, erilaisuus,
vastuullisuus…
Yritykset ovat muuttumassa
aiempaa kauniimmiksi. Hyvinvointivaltiossa kasvaneena tämä on suuri
psykologinen muutos. Kun esimerkiksi seuraa julkista keskustelua valtion
suunnasta ja tehtävistä, näyttää siltä, että yritykset alkavat olla valtiota
yhteiskunnallisempia. Niiden sosiaalinen vastuu on paitsi bränditekijä, myös
strategisen johtamisen perusta, joka heijastuu moneen suuntaan esimerkiksi
henkilöstön johtamiseen tai markkinointiin. Pidän siitä. On syntymässä uutta
yrityskulttuuria, jossa kuoritaan ylipursuava liikkeenjohdon slangi ja
keskitytään olennaiseen. Siihen mikä yhdistää yritystä ja asiakasta, yritystä
ja työntekijää. Mikä motivoi heitä olemaan vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa.
Tämä on aivan keskeisimpiä yrityksen olemassa olon perusteita. Se side tuo
tarkoituksen.
Tietenkään ei ole syytä
irtaantua yritystoiminnan peruslainalaisuuksista ja perustarkoituksesta, joka
yrityksiin sisältyy. Mutta oleellista on, että niitä voidaan täydentää
uudenlaisilla näkemyksillä esimerkiksi yhteisöistä, ryhmistä ja yksilöiden
toiminnasta. Siitä miten pienet asiat ratkaisevat. Sitä miten elämäntapa ja
intohimo jotain asiaa kohtaan on se eteenpäin ajava voima - driving force, joka
tekee asioista kauniita ja merkityksellisiä. Kun on merkitys, on myös
tarkoitus. Tämän ovat kauneimmillaan ymmärtäneet muun muassa lumilautailijat.
Antti Autti, Eero Ettala, Enni Rukajärvi tai Rene Rinnekangas. He kaikki ovat
ymmärtäneet elämän tarkoituksen. Elämäntapa ratkaisee, sen kautta tulee
sitoutuminen, rakkaus, yhteisö, siteet, molemminpuolisuus ja vastavuoroisuus,
empatia, viileys, herkkyys. Elämä ei ole kilpailua, vaan sitä että tavoittelet
parasta suoristustasi, ja samalla muistat vierelläsi olevan. Se on
tinkimättömyyttä, tuskaa, tunnetta, adrenaliinia, intohimoa ja innostumista.
Jos innostus ja intohimo katoavat, menee flow, ilo ja motivaatio samalla
kerralla. Ja sitä ovea on hankala pönkätä auki. Tarkoitus on juuri tämän
elämänasenteen ymmärtämistä. Omalla tiellä on muita ja sitä tietä reunustaa
yhteisö ja sen sisäiset siteet ja dynamiikka. Se dynamiikka antaa paljon ja
siitä seuraa uskomattomia asioita. RESET –palvelu tukee tarkoituksen löytämistä.
RESET your future – coming soon.
Kommentit
Lähetä kommentti