Miten Pekka Pouta ja Stockmann liittyvät toisiinsa?
Ei vain siksi, että tulevan ennustaminen on vaikeaa, vaan
siksi, että tarvitsemme rinnallemme ihmisen. Jo nyt mallinnukset ja tietokoneet
ovat tärkeässä roolissa sääennusteiden laatimisessa ja tekoäly korvannee
vähitellen ihmisen myös sääennusteiden tulkinnoissa. Pekka Poudallekin on jouduttu keksimään uusia tehtäviä maikkarin
aamussa backstage –juontajana. Pekka
Poutaa tarvitaan kuitenkin myös tulevaisuudessa viestimään säästä, koska hän
on inhimillinen linkki ja tunneside meidän ja tekoälyn välillä. Pekka Pouta tarjoaa meille kohteen,
johon voimme samaistua ja joskus vihastua. Pekka
Pouta antaa meille merkityksiä, sensegiving,
ja vahvistaa välillemme syntynyttä sidettä. Merkitykset ovat tärkeässä roolissa,
kun toimimme yhdessä, kun käymme kaupassa, urheilemme joukkueena, opiskelemme
tai olemme konsertissa. Merkitysten antaminen on yhteiskuntatieteellinen näkökulma,
jonka avulla kuvataan sitä, miten jollekin ilmiölle annetaan ja luodaan merkityksellistä
sisältöä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
Pekka Pouta antaa
meille paitsi sisällön myös tunteen ja tuttuuden. Ilman häntä sääennusteet
olisivat vain monimutkaisten yhtälöiden tuottamaa infografiikkaa. Pekka Pouta on kosketuskohta, touchpoint, jonka välityksellä ihmiset
tunnistavat brändin, tuotteen tai palvelun. Hän jättää jäljen muistiin. Miten Pekka Pouta liittyy sitten
vähittäiskaupan alalla toimivaan Stockmann yritykseen. Stockmann tarvitsee
jotain samankaltaista, kuin mitä Pekka
Pouta on sääennusteille ja maikkarille. Stockmann pyörii päivittäistavarakaupan
suuressa muutoksessa, jossa muun muassa verkkokauppa on muuttanut merkittävällä
tavalla kuluttajakäyttäytymistä. Sähköinen tavaratalo ja tekoäly on vienyt
kivijalkakaupalta paljon pois. Verkkokauppa on upea keksintö ja se pakottaa
lähestymään ihmisten asiakaskäyttäytymistä aivan uudella tavalla.
Verkkokauppa on kivijalkakaupalle kuin tekoäly
sääennusteiden laatimiselle. Mutta mikä tai kuka sitoo meidät Stockmanniin
pekkapoutamaisesti? Mistä nousee Stockmannin markkinoinnin identiteetti ja inhimillinen
tunneside asiakkaaseen? Kuka antaa merkityksen Stockmannille? Mikä on Stockmannin
touchpoint? Stockmann ja asiakas on
kuin pitkä parisuhde, joka vaatii alkuhuuman ja ihanan rakastumisen jälkeen
pitkäjänteisyyttä, sitoutumista ja toisen ymmärtämistä. Itse olen ollut
parisuhteessa 20-vuotta ja tiedän mistä puhun. Stockmannin asiakasymmärrys, tunneside
ja identiteetti nousee pienistä aineistoista, tulkinnoista, kosketuskohdista,
keskinäisestä ymmärryksestä ja merkityksistä. Stockmann = rakkaus, empatia ja
valkoiset joutsenet.
Kommentit
Lähetä kommentti