RESET ja markkinoinnin trendit 2018
Small Data ja
laadullinen tutkimus ovat markkinoinnin, innovaatioiden johtamisen ja brändien
hallinnan seuraavat suuret jutut. Ne täydentävät suurten aineistojen ja
tekoälyn logiikkaa personoiduista ja alati muuttuvista
kampanjoista, kuluttajasegmentoinnista tai asiakkaan tarpeen haarukoinnista. Tekoäly
on superkeksintö. Se vapauttaa meidät ja vapaus on luovuuden ja innovoinnin
keskeisin edellytys. Big Data on kiva
juttu – vähän kuin uusi auto, joka tuo täyttymyksen tunteen, mutta se katoaa
yhtä nopeasti kuin se koettiin. Se mitä Big
Data jättää huomioimatta, mutta Small
Data kertoo, liittyy arjen hetkiin. Niihin pieniin, ei-säännönmukaisesti
toistuviin, eläviin hetkiin, joilla on suuri vaikutus elämämme kulkuun. Arki on
täynnä merkityksellisiä tapahtumia ja tapahtumien ketjuja. Näitä hetkiä ei
voida lähestyä kvantitatiivisesti, vaan laadullisesti: keräämällä haastattelu-
ja havainnointiaineistoa.
Small Data on jatkuvasti
muotoutuva, satunnainen, ainutkertainen – ja mikä parasta, se kohdistuu sinun
tunteisiisi. Small Data tuo asiakkaan
ja yrityksen väliin inhimillisen kosketuksen. Sen avulla voit tuoda
markkinointiin ulottuvuuden, jonka olemassaoloa et ole tiennyt. Tähän
inhimilliseen väliin päästään, kun markkinoinnissa sovelletaan
yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden sekä muotoilun menetelmiä. Kun yhdistän
esimerkiksi sosiaalipsykologian etnografiseen havainnointiin, käyttäytymisen
tutkimukseen ja muotoiluajatteluun voin tarjota uudenlaisen ja kokonaisvaltaisen,
mutta ainutlaatuisen suunnitelman siitä mitä asiakkaasi haluaa. Samalla lisään asiakasymmärrystäsi.
Menetelmää voi hyödyntää tuotteiden, palveluiden tai organisaatioiden
kehittämisessä toimialariippumattomasti.
Vuonna 2018 korostuu pienten aineistojen ja laadullisen
tutkimuksen ohella myös yhteisöllinen markkinointi sekä yritysten osallistuminen
yhteiskunnallisista kysymyksistä käytävään keskusteluun. Näiden avulla vahvistetaan
käsitystä vastuullisuudesta. Näin ovat viime
aikoina tehneet esimerkiksi Finlayson
sukupuolten tasa-arvoa edistäneellä kampanjalla sekä Valio ja Kesko
yksinäisyyteen kohdistuneilla kampanjoilla. Jos Minna Canth tuotaisiin tähän aikaan, hän taatusti kysyisi, että
ettekö te oikeasti ole tämän pidemmälle päässeet. Nyt meillä on mahdollisuus
siihen. Yrityksillä onkin paljon annettavaa moniin yhteiskunnallisiin
kysymyksiin. Kysymys ei ole siitä, että esimerkiksi muotoillaan palvelua
käyttäjälähtöisesti tai osallistetaan henkilöstö mukaan kehittämiseen, vaan
että luodaan uusia yhteisöjä, joiden avulla voidaan vahvistaa yrityksen ja
asiakkaan välistä suhdetta. Tämä suhde on avain uskollisuuteen, kuten pitkässä
parisuhteessa. Näiden yhteisöjen rakentaminen edellyttää hienojakoista käsitystä
siitä, miten yhteisö toimii, millainen on yhteisön sisäinen vuorovaikutus, miten
yhteisön toiminnan sisällöt leviävät ja miten muutosta voi johtaa. Yhteisöllistä
markkinointia voidaan tukea RESET –palvelumallin avulla. Samalla yritys voi keskustella
yhteiskunnallisista kysymyksistä relevantilla ja vastuullisella tavalla.
Keskusteluun voi lisätä myös spilling –markkinoinnin tapoja, kuten esimerkiksi Kuopion
Palloseuralle kanssa yhteistyössä toteutetussa Pallo Haltuun hankkeessa tehtiin (ks. https://www.youtube.com/watch?v=WOf5xhREiug).
Small Data on inhimillistä.
Sellaista mitä et osaa odottaa. Se on kuin Pyhimyksen
”Kynnet, Kynnet” kappaleessa räpätyt sanat: ”mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan ihan
piece of Kake Randelin”. Kuka olisi tuota osannut odottaa? Small Data on uutta, luovaa, inhimillistä ja uniikkia. Se on jotain
enemmän: se järisyttää maan, kuin rakkaus. Se on perusta vuorovaikutukselle
asiakkaan ja yrityksen välillä.
Enemmän laatua, parempaa asiakasymmärrystä. Tätä tarjoan
RESET –palvelun avulla. RESET is more quality. Small chunks of data, big chunks
of effect.
Kommentit
Lähetä kommentti