RESET ja markkinoinnin trendit 2018


Small Data ja laadullinen tutkimus ovat markkinoinnin, innovaatioiden johtamisen ja brändien hallinnan seuraavat suuret jutut. Ne täydentävät suurten aineistojen ja tekoälyn logiikkaa personoiduista ja alati muuttuvista kampanjoista, kuluttajasegmentoinnista tai asiakkaan tarpeen haarukoinnista. Tekoäly on superkeksintö. Se vapauttaa meidät ja vapaus on luovuuden ja innovoinnin keskeisin edellytys. Big Data on kiva juttu – vähän kuin uusi auto, joka tuo täyttymyksen tunteen, mutta se katoaa yhtä nopeasti kuin se koettiin. Se mitä Big Data jättää huomioimatta, mutta Small Data kertoo, liittyy arjen hetkiin. Niihin pieniin, ei-säännönmukaisesti toistuviin, eläviin hetkiin, joilla on suuri vaikutus elämämme kulkuun. Arki on täynnä merkityksellisiä tapahtumia ja tapahtumien ketjuja. Näitä hetkiä ei voida lähestyä kvantitatiivisesti, vaan laadullisesti: keräämällä haastattelu- ja havainnointiaineistoa.

Small Data on jatkuvasti muotoutuva, satunnainen, ainutkertainen – ja mikä parasta, se kohdistuu sinun tunteisiisi. Small Data tuo asiakkaan ja yrityksen väliin inhimillisen kosketuksen. Sen avulla voit tuoda markkinointiin ulottuvuuden, jonka olemassaoloa et ole tiennyt. Tähän inhimilliseen väliin päästään, kun markkinoinnissa sovelletaan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden sekä muotoilun menetelmiä. Kun yhdistän esimerkiksi sosiaalipsykologian etnografiseen havainnointiin, käyttäytymisen tutkimukseen ja muotoiluajatteluun voin tarjota uudenlaisen ja kokonaisvaltaisen, mutta ainutlaatuisen suunnitelman siitä mitä asiakkaasi haluaa. Samalla lisään asiakasymmärrystäsi. Menetelmää voi hyödyntää tuotteiden, palveluiden tai organisaatioiden kehittämisessä toimialariippumattomasti.

Vuonna 2018 korostuu pienten aineistojen ja laadullisen tutkimuksen ohella myös yhteisöllinen markkinointi sekä yritysten osallistuminen yhteiskunnallisista kysymyksistä käytävään keskusteluun. Näiden avulla vahvistetaan käsitystä vastuullisuudesta. Näin ovat viime aikoina tehneet esimerkiksi Finlayson sukupuolten tasa-arvoa edistäneellä kampanjalla sekä Valio ja Kesko yksinäisyyteen kohdistuneilla kampanjoilla. Jos Minna Canth tuotaisiin tähän aikaan, hän taatusti kysyisi, että ettekö te oikeasti ole tämän pidemmälle päässeet. Nyt meillä on mahdollisuus siihen. Yrityksillä onkin paljon annettavaa moniin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Kysymys ei ole siitä, että esimerkiksi muotoillaan palvelua käyttäjälähtöisesti tai osallistetaan henkilöstö mukaan kehittämiseen, vaan että luodaan uusia yhteisöjä, joiden avulla voidaan vahvistaa yrityksen ja asiakkaan välistä suhdetta. Tämä suhde on avain uskollisuuteen, kuten pitkässä parisuhteessa. Näiden yhteisöjen rakentaminen edellyttää hienojakoista käsitystä siitä, miten yhteisö toimii, millainen on yhteisön sisäinen vuorovaikutus, miten yhteisön toiminnan sisällöt leviävät ja miten muutosta voi johtaa. Yhteisöllistä markkinointia voidaan tukea RESET –palvelumallin avulla. Samalla yritys voi keskustella yhteiskunnallisista kysymyksistä relevantilla ja vastuullisella tavalla. Keskusteluun voi lisätä myös spilling –markkinoinnin tapoja, kuten esimerkiksi Kuopion Palloseuralle kanssa yhteistyössä toteutetussa Pallo Haltuun hankkeessa tehtiin (ks. https://www.youtube.com/watch?v=WOf5xhREiug).  

Small Data on inhimillistä. Sellaista mitä et osaa odottaa. Se on kuin Pyhimyksen ”Kynnet, Kynnet” kappaleessa räpätyt sanat: ”mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan ihan piece of Kake Randelin”. Kuka olisi tuota osannut odottaa? Small Data on uutta, luovaa, inhimillistä ja uniikkia. Se on jotain enemmän: se järisyttää maan, kuin rakkaus. Se on perusta vuorovaikutukselle asiakkaan ja yrityksen välillä.

Enemmän laatua, parempaa asiakasymmärrystä. Tätä tarjoan RESET –palvelun avulla. RESET is more quality. Small chunks of data, big chunks of effect.


Kommentit

Suositut tekstit