LOST, luovuus ja ideoiden synty
Luova luokka on sosiologinen käsite, konstruktio, jolla
brändätään osa ihmisistä erityisen luoviksi. Luovuutta ei voi eriyttää
ihmisestä, se on jokaisen ihmisen ominaisuus ja oikeus. Ihmisarvoinen elämä
syntyy luovuudesta ja ihmisten välisestä yhteistyöstä. Luovuutta on meissä
kaikissa, eri muodoissa. Se syntyy erilaisten ympäristötekijöiden vaikutuksena.
Sosiologi Richard Sennet väittää,
että ammattitaidon (craftmanship)
näkökulmasta motivaatio on lahjakkuutta tärkeämpi ominaisuus. Luovuuden
näkökulmasta motivaatio luovuuteen voi ilmetä eri elämänvaiheissa eri tavoin. Siihen
ei voi pakottaa, mutta siihen voi kannustaa ja motivoida.
Luovuus ei ole möykky, vaan se on tapa, tottumus, intuitio,
ajatus tai teko, jonka auttaa meitä tekemään elämästämme kauniimpaa,
aistikkaampaa, monipuolisempaa, toimivampaa ja sivistyneempää – luovuus on inhimillinen
oivallus. Pyykinpesukone vapautti naiset työelämään ja on yksi sukupuolten
välisen tasa-arvon suurimmista innovaatioista. Maksuton koulutus on antanut
kaikille suomalaisille tasa-arvoisen mahdollisuuden kouluttautua tohtoriksi
saakka. Ilmainen ruoka peruskoulussa ja lukiossa on niin ikään äärettömän upea,
tehokas ja tuottava innovaatio, joka mahdollistaa luovan opiskelun ravittuna. Nämä
ovat luovia innovaatioita.
Luovuus ei ole kuitenkaan vain onnistumisia. Se on
turtumista – piinavaa tyhjyyttä, alakuloa, iloa, toivoa ja epätoivoa. Pitkä prosessi,
jossa tieto muovautuu eri suuntiin ja muotoihin. Mutta sitten – usein
sattumalta, kun et osaa odottaa, oivallat ratkaisun. Oivallus on luovan
ideoinnin moottori. Se syntyy, kun ajatukset kohtaavat esteen, umpikujan tai tyhjyyden.
Se syntyy ihmisten välisestä jännitteestä, ristiriidasta, virheistä ja
epäonnistumisista. Se syntyy myös jonkin toisen tekijän yhteisvaikutuksena: kun
kävelet, katsot televisiota tai saunot.
Näin tapahtui, kun suunnittelin Itä-Suomen yliopiston tiedekuntarakennetta.
Työ ei edennyt ja eräs ilta katsoin LOST-sarjaa ja tiedostamatta oivalsin,
miten rakenteet tulee suunnitella. Ja niin syntyi neljän tiedekunnan malli:
LOST-malli. Tältä perustalta yliopisto jatkaa autuasta eloaan vielä nykyäänkin.
Psykologian professori flow´sta ja luovuudesta kirjoittanut Mihaly Csikszentmihalyi korostaa
oikeanlaisen ympäristön ja vuorovaikutuksen merkitystä luovuuden ilmenemisessä.
Luovat ihmiset nauttivat luovasta prosessista sen itsensä vuoksi. Itseisarvo on
tärkeä osa luovuutta. Tämä on tärkeä ymmärtää. Esimerkiksi tiedollinen
ongelmanratkaisu on vaativa prosessi, jossa oivallus antaa virran. Välinearvo:
lopputulos on itseisarvon sivutuote. Toki tärkeä sellainen.
Myös muotoiluajattelussa kannustetaan luovuuden
hyödyntämiseen ideointi- ja ongelmanratkaisuprosessissa. Muotoilu- ja
innovaatiotoimisto Ideon perustaja Tim Brown
on kuvannut muotoiluajattelua avaruudelliseksi järjestelmäksi, jossa
inspiroituminen, ideoiminen ja toteuttaminen ovat toistuvassa
vuorovaikutuksessa. Luova ideointi ja oivallukset ovat ongelmanratkaisun
peruspalikoita, mutta eivät vielä pesukoneen, maksuttoman koulutuksen tai
kouluruokailun kaltaisia innovaatioita. Innovaatio syntyy, kun idea muunnetaan
suunnitelman muotoon, sitä toteutetaan käytännössä ja ihmisen oppivat
käyttämään sitä. Tämä on usein vaikeaa. RESET-mallissa laadullista analyysiä,
systeemistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua ja muotoiluajattelua
hyödynnetään pienten aineistojen tulkinnassa, analyysissä ja
ongelmanratkaisussa. Nämä muodostavat myös perustan ideoiden muuntamiselle
toteutettavaan muotoon esimerkiksi palveluksi, tuotteeksi tai kokemukseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti