Liike on elämää

Paremman asiakasymmärryksen näkökulmasta on kiinnostavaa tietää, miten vahvistaa tunnesidettä yrityksen palvelua tai tuotteita kohtaan. Missä kohdin ja millä tavalla tuote tai palvelu ja asiakas kohtaavat. Mitä kohtaamisesta syntyy vai syntyykö siitä yhtään mitään. Miten parantaa asiakkaan ja palvelun tai tuotteen välistä suhdetta. Kysymys ei ole wow-efektistä, vaan jostain joka on enemmän.


Elokuvantekijä Tapio Piirainen on sanonut, että on erittäin vaikeaa tehdä ymmärrettävä elokuva, joka on samalla korkeatasoista taidetta. Sama logiikka pätee markkinointiin, brändin hallintaan ja markkinointiviestintään. Selkeän, mutta merkityksellisen viestin luominen on vaikeaa. Siinä onnistutaan harvoin, mutta kun niin tapahtuu, syntyy jotain pysyvää - side. Side yrityksen ja asiakkaan välille. Se side jää muistiin. Tuoksut, äänet, sydämen syke, sanat, esteettinen ote, yllätyksellisyys, sanojen kauneus. ”Tinaa kohtuudella” – kuten mainostettiin erästä kotimaista lager-olutta, kun tinojen valaminen kiellettiin. Merkityksellisyys syntyy yllätyksellisestä siteestä kahden asian välillä. Muistijälki ei ole irrallinen osa. Se on verenkiertoa, elämän kiertoa, kiertoa, liikettä ja tunteiden mukaan ottamista loogiseen ajatteluun. Se on ymmärrettävää, mutta merkityksellistä.



Sanotaan, että liike on elämää, ihmistä ja yritystoimintaa eteenpäin vievä voima. Yritysten näkökulmasta liikkeenjohtaminen on sananmukaisesti liikkeen johtamista. Sen dynamiikan hallitsemista, joka on meissä jokaisessa sisäänrakennettuna. Ihmisten johtamista, käyttäytymisen ohjaamista ja asiakasymmärryksen vahvistamista. Tämän dynamiikan johtaminen on keskeisiä asioita myös brändin hallinnassa.



Olemme siirtymässä aikaan, jossa yritysten markkinointiviestinnässä ja brändin hallinnassa korostuu ymmärrettävien, mutta merkityksellisten tarinoiden kertominen. Sellaisten jotka jättävät jäljen muistiin – sitovat meidät ja tunteemme yrityksen palveluun tai tuotteeseen. Samalla vieritämme tunteitamme perheeseen, lähiyhteisöön, kotikadulle ja työpaikan kahvipöytään. Tulevaisuudentutkija Rolf Jensen ennakoi vuosituhannen taitteessa kirjassaan Dream Society, että informaatioajan jälkeisessä liike-elämässä korostuvat tarinat. Nyt vuonna 2018 olemme siirtymässä tarinoiden kertomisen aikaan. Tarinoiden avulla yritykset pääsevät lähemmäksi asiakkaitaan, osaksi heidän elämäänsä. Tarinoiden kertominen ja merkitysten antaminen = liikkeen johtamista ja brändin hallintaa. Elämän ja yrityksen dynamiikan hallitsemista, näkyväksi ja ymmärrettäväksi tekemistä. Sitä työtä voidaan tukea RESET -mallin avulla.

Kommentit

Suositut tekstit