Sosiaalinen vastuullisuus bränditekijänä
Brittiläinen markkinointiguru Nigel Hollins nosti Helsingin Sanomien haastattelussa 6.2.2018 yritysten
yhteiskuntavastuun tämän hetken yhdeksi keskeisimmistä kuumista teemoista
markkinoinnin alalla. Yhteiskuntavastuusta voidaan viipaloida Hollinsin mukaan kaksi ydinajatusta:
tarkoitus (purpose) ja merkityksellisyys
(meaningful). Ne tukevat toisiaan ihmislähtöisessä
viestinnässä. Yhteiskuntavastuu on siis viestinnällisen erottautumisen väline,
joka tulee tunteisiin. Tavoitteena on empatian eli myötätunnon lisääminen
yritystä kohtaan. Nerokasta, koska sitä vihaa tai rakastaa. Se herättää aina
tunteita.
Taustalla on laajempi asiakaskäyttäytymisen muutos. Muutos,
joka liittyy erityisesti nuoriin aikuisiin ja siihen mitä he haluavat. Nuoret aikuiset
(millennials) arvostavat edeltäjiään aiempaa
enemmän sosiaalista vastuullisuutta ja elämyksiä kuin kuluttamista. Sosiaalisen
omatunnon murros kulkee myös muissa ikäryhmissä. Brändinhallinnan ja markkinoinnin
näkökulmasta murrosvaihe on vahva. Enää ei riitä, että brändi tuodaan esille
esimerkiksi esteettisellä tai sanallisesti nokkelalla tavalla, vaan brändissä
on oltava vahva yhteiskunnallinen sisältö ja ulottuvuus. Laajimmillaan tämä
ulottuu siihen, miten vastuullisesti yrityksen tuotteet on valmistettu tai onko
tuotannon aikana huomioitu ihmisoikeudet. Käyttöön on otettu myös erilaisia
talousohjauksen välineitä. Yksi näistä on vaikuttavuusinvestoimisen SIB-malli
(Social Impact Bond), jossa yksityistä rahoitusta tuodaan yhteiskunnallista
päämäärää, esimerkiksi työllistymistä, tukeviin hankkeisiin.
Yhteiskunnallisuus ja yhteisöllisyys tunkeutuvat markkinatalouden
ytimeen. Julkisen ja yksityisen sektorin väliset kumppanuudet ovat alati
kasvussa ja markkinoinnin maailmassa tämä on huomattu. Sosiaalisesta vastuullisuudesta
on muodostumassa merkittävä brändin arvoa lisäävä tekijä. Sosiaalisesti
vastuulliset tarinat ovat uskottavia ja ne tulevat lähelle, kosketukseen. Tämä
tekee sosiaalisesti vastuullisista tarinoista myös temaattisesti vahvoja. Ne
kiinnittyvät ihmiseen, jotka siirtävät ajattelua läheisiinsä ja ryhmiin, joissa
he toimivat. Vierivä kivi lähtee liikkeelle. Vauhtia lisää se, että tarinat
eivät ole epäuskottavia, vaan sellaisia jotka voisivat tapahtua meille jokaiselle
tai rakastamallemme ihmiselle. Yhteisö
rakentuu tätä kautta.
Kuinka sitten saavuttaa ymmärrys sosiaalisesti
vastuullisesta brändistä. Reittejä on monia. Sosiaalinen maailma on luonnon
tavoin kompleksinen järjestelmä, jossa monimutkaisuuden takana on tyypillisesti
jotain yksinkertaista. Kun monimutkaista järjestelmää yritetään ymmärtää, voidaan
samalla saavuttaa tuloksia, jotka nousevat aineistosta odottamatta (emergentisti).
Ne ovat usein asioita, jotka tulee osata löytää tai joihin sattumalta törmää. Kehittämälläni
RESET –mallilla voidaan löytää luovia sisältöjä ja tiivistyneitä
säännönmukaisuuksia monimutkaisista järjestelmistä. Niitä voit hyödyntää sosiaalisesti
vastuullisten kampanjoiden sisältöjen suunnittelussa ja brändin hallinnassa.
RESET your social responsible brand.
Kommentit
Lähetä kommentti