Pelkäätkö Big Dataa?
Älä pelkää turhaan. Saamme pidemmät lomat
ja enemmän aikaa läheistemme ja ystävien kanssa. Kenties törmäämme uuteen
ihmiseen, jota ei muuten ennättäisi tavata. Mikä voisi olla sen parempaa?
Elämänlaatu paranee ja voit downshiftata luvan kanssa. Ehkä joudut tinkimään
osasta eduistasi, mutta oleellista on ajatella sitä, mitä saat tilalle - aikaa. Koko ajan kuluvan ajan valuoiminen
unohtuu meiltä usein, kun riennämme jonoon ja toiseen. Aika kuluu hetki
hetkeltä ja kuluttaa meitä. Niinpä tervehdi ilolla Big Dataa ja tekoälyä. Ne
ovat moderni pesukone, joka vapauttaa meidät ajattelemaan, olemaan ja tekemään
enemmän. Arjen onni on mahdollista – se on laatua. Danny ja Kuusamo ei
ollutkaan vain teoriaa.
Kun Big Data on vapauttanut sinut, käännä
katseet Small Dataan. Kolme viisasta professoria kirjoitti tammikuun lopulla
Harvard Business Review –lehdessä miten tekoäly muuttaa johtamista. Tekoäly
nappaa itselleen raa´an tiedon käsittelyn ja prosessoinnin. Kärjistetysti: sinun
ei tarvitse enää naputtaa exceliä viimeiseen tuntiin asti tai tuijottaa
numeroita etsiessäsi sitä pientä syy-seuraussuhdetta valtavasta aineistosta,
vaan voit keskittyä ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja olemiseen kanssaihmisten
kanssa. Tulevien modernien johtajien työkalupakkiin kuuluu suurempi painotus
pehmeään johtamiseen ja sieltä löytyy välineitä käyttäytymisen, yhdessä
toimimisen ja persoonallisuuksien johtamiseen sekä erityisesti siihen, miten
yksilöt saavuttavat yhdessä asetetut tavoitteet. Tässä kontekstissa painottuu
innovatiivisuus ja jatkuva alttius sopeutua muutoksille.
Tulevan ”älykkään” organisaation
tunnusmerkit lähtevät Small Datasta, laadusta ja pienryhmistä. Nöyrä, mutta
itsevarma työntekijä motivoituu vapaudesta ja siitä tilasta minkä Big Data
tarjoaa. Silloin perinteisiä johtamisoppeja joudutaan uudelleenarvioimaan. Älä
siis pelkää Big Dataa, koska se on mahdollisuus, joka nostaa humanismin kehykseen
ja agendalle. Kun kiinnität huomiosi arkeen, saat mahdollisuuden
viettää enemmän vapaa-aikaa lasten, puolison ja ystävien kanssa tai tehdä
uudenlaista arvo-ohjautuvaa työtä. Sen vaikutukset voivat olla mittaamattomia. Tekoäly
ja suuret aineistot eivät korvaa ihmistä, yhteisöä ja vuorovaikutusta, vaan
korostavat niitä. Suuret aineistot osoittavat sen, mitä me oikeasti
tarvitsemme. Muutaman ihmisen ja pienen ryhmän. Samalla tavalla
markkinointiviestinnässä, brändin hallinnassa tai innovaatioiden johtamisessa
yksilöt ja pienet ryhmät ratkaisevat. Tämä voidaan saavuttaa RESET-palvelumallin
avulla.
Kommentit
Lähetä kommentti