Setelit liikkeelle ja ihmiset hyrräämään
Elämässä on käännekohtia - turning point - ja ne nyrjäyttävät arkemme muodon uudeksi. Elämän tasapainoa
heilauttava liike vie elämäämme eteenpäin ja joskus heittää sivuraiteelle.
Käänteen tekevät elämän tilanteet avaavat aistimme herkiksi. Avaudumme uusille
asioille. Siihen hetkeen markkinatalous sitten iskee. Markkinoinnin kielessä sosiologian
käsite käännekohta kääntyy sisääntulohetkeksi - entry point. Ihminen on silloin altis myynnille ja markkinoinnille.
Tuore äiti tai isä ostaa lapselleen mitä vaan – isovanhemmista puhumattakaan. Rakastuneelle
parille voi myydä kaikkea. Kodinostaja sisustaa kuin viimeistä asuntoaan ja uuteen
harrastukseen hurahtanut keski-ikäinen mies se vasta ostaa ja ostaa. Ostamisen
filosofia perustuu informaatioon, jota tulvii kaikkialla. Tiedon saatavuus vahvistaa
myyjän ja ostajan välistä markkinointisidettä. Tiedon arvo lisääntyy
eksponentiaalisesti. Tieto on markkinoinnin keskuspankki. Se laittaa setelit
liikkeelle ja ihmiset hyrräämään.
Markkinointi tähtää ihmisen sosiologisten ja psykologisten tarpeiden
täyttämiseen. Haluamme erottua tai olla samanlaisia. Kokea uusia asioita, matkustaa,
hifistellä, retrota, trendata, olla ja maistella. Genre, alakulttuuri,
populaari, räp, runo, rock, kaunokirjallisuus, dekkarit, futis, kamariorkesteri,
triathlon, käsityöläisbisse, amarone, latte, suodatinkahvi, fitness, veneily, hipster,
cool, vihreät, squash, parta, isä ja poika - hjallis ja jolle, slush…
Modernin brändin hallinnan perusta on ihmisen käyttäytymisessä
ja sen muutoksissa. Tiedon määrä ei enää ratkaise, vaan sen laatu. Tästä
näkökulmasta markkinoinnin uusi aalto tulee sisältämään pieniä aineistoja ja
laadullista analyysia asiakasymmärryksestä ja sen muutoksista. Silloin
näkökulmana voi olla esimerkiksi habituksen tutkimus. Habitus on sosiologinen
käsite, jolla selitetään erottautumista kuten ihmisten välillä olevia ja näkyviä
eroja puheessa, maussa, pukeutumisessa, musiikin kuuntelussa, juomissa, koulutuksessa,
käyttäytymisessä, syömisessä, kävelyssä, kättelyssä, istumisessa tai
olemisessa.
Kaikki tähtää tapojen tarttumiseen ja käyttäytymisen
ohjaamiseen. Siihen miten elämässämme olevissa käännekohdissa, markkinointi soljahtaa
elämäämme tuoden meille uusia kulutuksen elementtejä. Tässä kohdin astuu kuvaan
polkuriippuvuus. Minun ja uuden asian – puhelimen tai palvelun – välinen side
vahvistuu ja siitä irtaantumisen sosiaalipsykologiset kustannukset kasvavat.
Tätä merkityksellistämistä voidaan ymmärtää ja tukea paremmin RESET
–palvelumallin avulla.
Kommentit
Lähetä kommentti