Setelit liikkeelle ja ihmiset hyrräämään


Elämässä on käännekohtia - turning point - ja ne nyrjäyttävät arkemme muodon uudeksi. Elämän tasapainoa heilauttava liike vie elämäämme eteenpäin ja joskus heittää sivuraiteelle. Käänteen tekevät elämän tilanteet avaavat aistimme herkiksi. Avaudumme uusille asioille. Siihen hetkeen markkinatalous sitten iskee. Markkinoinnin kielessä sosiologian käsite käännekohta kääntyy sisääntulohetkeksi - entry point. Ihminen on silloin altis myynnille ja markkinoinnille. Tuore äiti tai isä ostaa lapselleen mitä vaan – isovanhemmista puhumattakaan. Rakastuneelle parille voi myydä kaikkea. Kodinostaja sisustaa kuin viimeistä asuntoaan ja uuteen harrastukseen hurahtanut keski-ikäinen mies se vasta ostaa ja ostaa. Ostamisen filosofia perustuu informaatioon, jota tulvii kaikkialla. Tiedon saatavuus vahvistaa myyjän ja ostajan välistä markkinointisidettä. Tiedon arvo lisääntyy eksponentiaalisesti. Tieto on markkinoinnin keskuspankki. Se laittaa setelit liikkeelle ja ihmiset hyrräämään.

Markkinointi tähtää ihmisen sosiologisten ja psykologisten tarpeiden täyttämiseen. Haluamme erottua tai olla samanlaisia. Kokea uusia asioita, matkustaa, hifistellä, retrota, trendata, olla ja maistella. Genre, alakulttuuri, populaari, räp, runo, rock, kaunokirjallisuus, dekkarit, futis, kamariorkesteri, triathlon, käsityöläisbisse, amarone, latte, suodatinkahvi, fitness, veneily, hipster, cool, vihreät, squash, parta, isä ja poika - hjallis ja jolle, slush…

Modernin brändin hallinnan perusta on ihmisen käyttäytymisessä ja sen muutoksissa. Tiedon määrä ei enää ratkaise, vaan sen laatu. Tästä näkökulmasta markkinoinnin uusi aalto tulee sisältämään pieniä aineistoja ja laadullista analyysia asiakasymmärryksestä ja sen muutoksista. Silloin näkökulmana voi olla esimerkiksi habituksen tutkimus. Habitus on sosiologinen käsite, jolla selitetään erottautumista kuten ihmisten välillä olevia ja näkyviä eroja puheessa, maussa, pukeutumisessa, musiikin kuuntelussa, juomissa, koulutuksessa, käyttäytymisessä, syömisessä, kävelyssä, kättelyssä, istumisessa tai olemisessa.

Kaikki tähtää tapojen tarttumiseen ja käyttäytymisen ohjaamiseen. Siihen miten elämässämme olevissa käännekohdissa, markkinointi soljahtaa elämäämme tuoden meille uusia kulutuksen elementtejä. Tässä kohdin astuu kuvaan polkuriippuvuus. Minun ja uuden asian – puhelimen tai palvelun – välinen side vahvistuu ja siitä irtaantumisen sosiaalipsykologiset kustannukset kasvavat. Tätä merkityksellistämistä voidaan ymmärtää ja tukea paremmin RESET –palvelumallin avulla.

Kommentit

Suositut tekstit