Pojat kysy mahtuuko kyytiin?


Helsinkiläinen Gasellit räppää, että mahtuuko kyytiin, mutta ei mahdu, koska ohi ajavien ovet pysyi kiinni. Juuri tässä on yhteisöllisen markkinointiviestinnän ydin. Kun ovet avataan, kaikki on mahdollista ja emme voi tietää kuka astuu kyytiin ja mihin keskustelumme johtaa. Silloin odotamme odottamatonta. Markkinointiviestinnän yksi keskeisimmistä tavoitteista on tunnesiteen vahvistaminen tuotetta tai palvelua kohtaan. Parhaimmillaan se tuo samankaltaisia fiiliksiä kuin silloin kun Vesa-Matti Loiri tulkitsee Eino Leinoa tai Apulantaa. Se on tunnesidettä. Sitä on vaikea saavuttaa ja se edellyttää inhimillisyyttä, ammattitaitoa (craftmanship) ja taiteilijasielua. Vesa-Matti Loiri ei ole Suomen taitavin lauluja, vaan hän on tulkki, meidän, sävellyksen ja sanojen välille. Vesa-Matti Loiri on välikappale, connector, joka on keskeisessä roolissa, kun jokin trendi, ilmiö tai brändi nytkähtää eteenpäin. Täynnä tyyneyttä, meren raivoa, syvää tunnetta, riippumattomuutta, varmuutta, heikkoutta, ihmisyyttä, merkityksellisyyttä, kiinnostavuutta, elämää.

Tarinoilla ja tulkinnoilla tehdään arkisista asioista kiinnostavia. Ryhmissä nämä asiat kertautuvat ja lisäävät arvoa, jota ei syntyisi yksittäisten ihmisten toiminnan kautta. Kannattaa siis avata mahdollisimman monelle ihmiselle ovi. Sosiaalipsykologiassa on huomattu, että ihmisten suoritus paranee toisten ihmisten ollessa läsnä. Ei insinööri yksin olisi rakentanut toimivaa paperikonetta. Tämä on myös yhteisöllisen markkinoinnin keskeinen idea. Yhteisön jäsenet vievät viestiä eteenpäin ilman merkittävää panostusta. Gasellien viesti leviää fanien ja juttujen kautta. Ympäristö ja ihmiset vaikuttavat toimintaamme. Lisäarvo moninkertaistuu ja vahvistuu, kun verkosto laajenee. Siksi asiakasymmärryksen lisäämisessä pienillä ryhmillä ja yksittäisillä ihmisillä on keskeinen merkitys. Tapa tarttuu ja kohta erilaisuus on samanlaisuutta ja se leviää kuin trendit. Silloin toteutuu kriminologian piirissä kehitetty Broken Window –teoria, mikä viittaa siihen, että jos rikottua ikkunaa ei korjata tai huolleta, rikotaan ikkunoita lisää. Eli parta, dab, fitness tai jaakko parkkali leviää itsestään kuin epidemia.

Liikkeenjohdon konsultti Frans Johansson on pohtinut Medici-ilmiötä, eli sitä miten luovat ideat ja uudet innovaatiot syntyvät erilaisten ihmisten ja eri aloilta tulevien ihmisten välisestä yhteentörmäyksestä. Uuden muotoutuminen edellyttää kiinnostusta ja innostumista, joka on kaiken intohimon perusta. Tästä räjähtää luovuus mittoihin. Samalla näemme maailmaa uusista näkökulmista

Yhteisöllinen markkinointi on erilaisuuden välimaastossa tapahtuvan markkinointiviestinnän muoto. Tätä toteutettiin myös Kuopion Palloseuran kanssa tehdyssä Pallo Haltuun –hankkeessa (https://www.youtube.com/watch?v=WOf5xhREiug).  Sain mahdollisuuden johtaa hanketta, jossa eri alojen, kulttuurien ja ihmisten välisessä yhteistyössä syntyi uusia oivalluksia ja innovaatioita jalkapalloseuran ottelutapahtuman kehittämiseen, jalkapallokulttuurin vahvistamiseen sekä seuran markkinointiviestintään. Lähestyimme hankkeessa futista sen ulkopuolelta ja uusista näkökulmista, mutta siten, että toimenpiteillä oli tiivis kytkös jalkapallon ja sen keskeisiin sisältöihin.

Maailman näkeminen uusista näkökulmista on kaiken uuden perusta. Näin myös esimerkiksi yhteiskunta-, käyttäytymis- ja muotoilutieteiseen perustuvan asiakasymmärryksen hyödyntämisellä markkinointiviestinnässä voidaan luoda uudenlaisia tapoja hahmottaa yhteisöllisyyttä ja markkinointiviestintää. Tätä on RESET.

Kommentit

Suositut tekstit