Pojat kysy mahtuuko kyytiin?
Helsinkiläinen Gasellit
räppää, että mahtuuko kyytiin, mutta ei mahdu, koska ohi ajavien ovet pysyi
kiinni. Juuri tässä on yhteisöllisen markkinointiviestinnän ydin. Kun ovet
avataan, kaikki on mahdollista ja emme voi tietää kuka astuu kyytiin ja mihin
keskustelumme johtaa. Silloin odotamme odottamatonta. Markkinointiviestinnän
yksi keskeisimmistä tavoitteista on tunnesiteen vahvistaminen tuotetta tai
palvelua kohtaan. Parhaimmillaan se tuo samankaltaisia fiiliksiä kuin silloin
kun Vesa-Matti Loiri tulkitsee Eino
Leinoa tai Apulantaa. Se on tunnesidettä. Sitä on vaikea saavuttaa ja se
edellyttää inhimillisyyttä, ammattitaitoa (craftmanship)
ja taiteilijasielua. Vesa-Matti Loiri ei ole Suomen taitavin lauluja, vaan hän
on tulkki, meidän, sävellyksen ja sanojen välille. Vesa-Matti Loiri on
välikappale, connector, joka on
keskeisessä roolissa, kun jokin trendi, ilmiö tai brändi nytkähtää eteenpäin. Täynnä
tyyneyttä, meren raivoa, syvää tunnetta, riippumattomuutta, varmuutta,
heikkoutta, ihmisyyttä, merkityksellisyyttä, kiinnostavuutta, elämää.
Tarinoilla ja tulkinnoilla tehdään arkisista asioista
kiinnostavia. Ryhmissä nämä asiat kertautuvat ja lisäävät arvoa, jota ei
syntyisi yksittäisten ihmisten toiminnan kautta. Kannattaa siis avata
mahdollisimman monelle ihmiselle ovi. Sosiaalipsykologiassa on huomattu, että
ihmisten suoritus paranee toisten ihmisten ollessa läsnä. Ei insinööri yksin olisi
rakentanut toimivaa paperikonetta. Tämä on myös yhteisöllisen markkinoinnin
keskeinen idea. Yhteisön jäsenet vievät viestiä eteenpäin ilman merkittävää panostusta.
Gasellien viesti leviää fanien ja juttujen kautta. Ympäristö ja ihmiset
vaikuttavat toimintaamme. Lisäarvo moninkertaistuu ja vahvistuu, kun verkosto
laajenee. Siksi asiakasymmärryksen lisäämisessä pienillä ryhmillä ja
yksittäisillä ihmisillä on keskeinen merkitys. Tapa tarttuu ja kohta erilaisuus
on samanlaisuutta ja se leviää kuin trendit. Silloin toteutuu kriminologian
piirissä kehitetty Broken Window –teoria, mikä viittaa siihen, että jos
rikottua ikkunaa ei korjata tai huolleta, rikotaan ikkunoita lisää. Eli parta,
dab, fitness tai jaakko parkkali leviää itsestään kuin epidemia.
Liikkeenjohdon konsultti Frans
Johansson on pohtinut Medici-ilmiötä,
eli sitä miten luovat ideat ja uudet innovaatiot syntyvät erilaisten ihmisten
ja eri aloilta tulevien ihmisten välisestä yhteentörmäyksestä. Uuden
muotoutuminen edellyttää kiinnostusta ja innostumista, joka on kaiken intohimon
perusta. Tästä räjähtää luovuus mittoihin. Samalla näemme maailmaa uusista
näkökulmista
Yhteisöllinen markkinointi on erilaisuuden välimaastossa
tapahtuvan markkinointiviestinnän muoto. Tätä toteutettiin myös Kuopion Palloseuran kanssa tehdyssä Pallo Haltuun –hankkeessa (https://www.youtube.com/watch?v=WOf5xhREiug).
Sain mahdollisuuden johtaa hanketta,
jossa eri alojen, kulttuurien ja ihmisten välisessä yhteistyössä syntyi uusia
oivalluksia ja innovaatioita jalkapalloseuran ottelutapahtuman kehittämiseen,
jalkapallokulttuurin vahvistamiseen sekä seuran markkinointiviestintään. Lähestyimme
hankkeessa futista sen ulkopuolelta ja uusista näkökulmista, mutta siten, että
toimenpiteillä oli tiivis kytkös jalkapallon ja sen keskeisiin sisältöihin.
Maailman näkeminen uusista näkökulmista on kaiken uuden
perusta. Näin myös esimerkiksi yhteiskunta-, käyttäytymis- ja
muotoilutieteiseen perustuvan asiakasymmärryksen hyödyntämisellä
markkinointiviestinnässä voidaan luoda uudenlaisia tapoja hahmottaa
yhteisöllisyyttä ja markkinointiviestintää. Tätä on RESET.
Kommentit
Lähetä kommentti