Joulukuusen brändäys
On tyylikästä olla inhimillisesti sivistynyt – siis empaattinen
ja toiset huomioiva, kauniisti käyttäytyvä, avoin, sydämellinen, inhimillinen,
oikeudenmukainen, hyvä ihminen… Voit kuunnella räppiä tai gospelia, klassista
tai poppia, käydä futispelissä tai tansseissa, katsoa balettia tai sirkusta,
ostaa kotimaista tai pirkkaa, ajaa teslaaa tai porschee, juoda suodatinkahvia
tai lattee. Aivan what ever vaan. Klassinen sivistys on sitten eri juttu, oma
genrensä, jolle on oma asiakassegmentti ja se on aivan ok. On myös olemassa
muita sivistyskäsityksiä – kuten tieteellinen sivistys tai kirjasivistys, mutta
kun katsot vaikkapa ikkunastasi ulos niin kokonaisuus ratkaisee.
Itse uskon, että inhimillinen sivistys on tämän
vuosituhannen juttu. Sen avulla voidaan tehdä monia eri asioita. Tehdä toinen ihminen
onnelliseksi, auttaa toista, vahvistaa yrityksen liiketoimintaa tai lisätä
asiakasymmärrystä. Millaista voisi olla esimerkiksi inhimillisen sivistyksen ympärille
rakennettu automyymälä, pankkipalvelu, yliopisto, koulu, uusi asuinalue tai tori?
Johtamisen näkökulmasta inhimillinen sivistys on uusi tapa vahvistaa brändiä.
Olisit nuorisokielen mukaisesti boss level seppä, jos olisit inhimillisesti sivistynyt ja myös kykenevä ajattelemaan asioita eri
näkökulmista, kokonaisvaltaisesti eli systeemisesti. Silloin et ole lukkiutunut
yhteen ”siiloon”. Silloin sun ei tarvii lähtee kauas pois, että tajuut mistä
tässä hommassa on kyse. Puut ja metsä tulee samassa kuvassa, ei tartte
filosofoida kumpaa et näe tai et halua nähdä. Inhimillisen sivistyksen ja
systeemisen ajattelun yhdistämisellä voidaan tehdä mitä vaan. Siinä yhdistyy
tieto ja ihminen kauniiseen pakettiin, jonka avaaminen synnyttää jatkuvasti
uutta kauniimpaa tulevaisuutta. Mielikuvituksen käyttäminen ei ole lapsellista,
vaan tarpeellista. Jos et ole aivan varma mielikuvituksesta ja haluat vakuuttaa
itsesi, asiakkaasi tai liikekumppanisi, lisää siihen jokin etuliite. Vaikka
sosiologinen mielikuvitus, johtamisen mielikuvitus tai luonnontieteellinen
mielikuvitus. Silloin se istuu paremmin mieleen.
Mielikuvituksesta pääsemme vihdoin otsikon ytimeen. Tanskalaiset
ovat ainakin osittain kadehdittavan ihania: heidän tyylitaju on aivan over us ja
he ovat monessa asiassa meitä noin ”150 vuotta” edellä. Niin uskomatonta kuin
se on, niin Tanskasta tuodaan meille myös joulukuusia! En tiedä miksi, mutta
oletan, että metsäkuusen brändäys on epäonnistunut, kun kaunis, sievä ja
tasapainoinen tarhakuusi istuu kotiin ja toiseen kivasti. Siinä ilmainen vinkki
bränditoimistoille. Brändätkää suomalainen metsäkuusi vientituotteeksi.
Tanskalaiset ovat onnistuneet tarhakuusen brändäyksen
lisäksi monessa muussa. Kun Suomessa tahkotaan jääkiekkoa, tehdään Tanskassa aivan
jotain muuta. Globaali brändiguru Martin Lindström on tästä oiva esimerkki,
kuten myös Johan Bülow, tanskalainen lakuherra. Yliopistot ovat meikäläisiä yliopistoja edellä ja
ajattelutapa modernimpi. Joulukuusen brändäys on suomalaisen inhimillisen
sivistyksen ja kokonaisvaltaisen – systeemisen ajattelun – lippulaivapaketti. Paketti,
jolla asiakas viedään kauas pois omasta arjestaan kaukaiseen, kauniiseen ja
tasa-arvoiseen Suomeen.
Kommentit
Lähetä kommentti