Itseohjautuvat ryhmät ja yhteiskehittämisen taito
Organisaatioiden toiminnan kehittäminen on oma
taiteenlajinsa. Siinä tulee osata aistia hienovaraisesti erilaisten ihmisten
mielipiteitä, osaamista ja tunnetiloja. Nykyään organisaatioiden toiminnan
kehittämiseen on olemassa oma teollisuudenhaaransa. On trendikästä olla esimerkiksi
businessmuotoilija. On myös palvelumuotoilijoita, strategisia muotoilijoita,
luovia muotoilijoita, kokemusmuotoilijoita, muutosmuotoilijoita ja
organisaatiomuotoilijoita. Kyse on siitä, että markkinoilla on alettu kiinnittämään
entistä enemmän huomiota käyttäjän sekä asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin, kun suunnitellaan palveluita ja tuotteita. Tämä on erittäin tärkeä ja hyvä
kehityskulku. Parempi asiakasymmärrys on kaikkien etu.
…
Kun työskentelin joku vuosi sitten yliopistolla, halusin
olla tutkija. Mutta se ei käynyt, koska yliopiston nimikkeistössä ei ollut enää
nimikettä tutkija, joten minun tuli olla projektitutkija. Kummallisia ovat
ajat: mikä yliopisto on sellainen, jossa ei ole tutkijoita? On nuorempia
tutkijoita, tutkijatohtoreita, akatemiatutkijoita, professoreita, mutta ei
tutkijoita. Pahimmillaan elämme siis nimikkeiden harhassa, jolloin ne
muodostuvat sisältöjä – eli elämää – tärkeämmiksi. Yliopisto ja myös muotoilun
tittelit ovat meidän kaikkien luomia sosiaalisia rakennelmia, joilla
erottaudutaan toisista. Niillä myydään palveluita ja osaamista. Mutta
edistetäänkö niillä aidosti ongelmien ratkaisua?
…
Yksi muotoilupalveluiden muoto on yhteiskehittäminen. On muodinmukaista ottaa työntekijät mukaan päätöksentekoon ja ongelmanratkaisuun,
koska se lisää organisaation sisäistä koheesiota ja on johtamisen väline. Fasilitaattori
yrittää saada yrityksen tai organisaation katsomaan sisäisiä prosesseja
paremmin post it –lappujen, korttien tai fläppitaulujen avulla. Luo 100 ideaa
100 sekunnissa, 24 tuntia aikaa häkätä tää sun business uuteen jiiriin, mä
tunnelmamuotoilen sun juhlapäivän, kreataan nyt yhdessä teille uusi #palvelupolku…
On olemassa laadultaan monen tasoista yhteiskehittämistä.
Tutkimusten mukaan yhteiskehittämisessä on omat ongelmansa ja se ei aina ole
paras tapa hyödyntää ihmisten osaamista ideoiden luomisessa ja
ongelmanratkaisussa. Pahimmillaan se on tehotonta ja ihmisten ajan väärinkäyttöä
- uusi kokoustamisen muoto. Se viettelee ja masentaa ihmisiä. Osa paikalla
olijoista ottaa mestarin roolin ja puhuu ihmiset tainnoksiin, kun toinen ei saa
pienintäkään puheenvuoroa, vaikka hänellä saattaisi olla se ratkaisevin ajatus
tai idea. Osa hyvistäkin ideoista voidaan tukahduttaa tai
aktiivisesti unohtaa. Pahimmillaan huonoista ideoista tulee johtavia ideoita.
Tämä ei tarkoita, ettemme tarvitse yhdessä tapahtuvaa
kehittämistä. Päinvastoin mutkikkaat ja monimutkaiset ongelmat edellyttävät luovaa
yhteistyötä. Parhaimmillaan yhteiskehittäminen toteutuu itseohjautuvasti, mutta
suunnitellusti, kuten lintujen lento tai futisjoukkueen pelaaminen. Ongelmanratkaisu
toteutuu silloin yhdessä muiden kanssa – usein epämuodollisesti työtilassa,
käytävällä, kahvilla tai vapaa-ajalla. Keskeisessä roolissa tulevaisuuden
organisaation ”yhteiskehittämisessä” ovat itseohjautuvat tiimit, joiden ”strateginen”
ohjaaminen tapahtuu vapauden avulla. Heikot linkit ja hiljainen tieto edistävät
ongelman ratkaisua. Vapaus luo luottamusta, motivaatiota ja tehokasta ideointia
ja edesauttaa ongelmanratkaisua. Tätä prosessia voidaan toki töniä - nudgettaa -
hyvin suunnitellun fasilitoinnin avulla. Oivallus ja ratkaisu ongelmaan syntyy
usein silloin, kun et sitä ajattele. Siten organisoidut kehittämispäivät voivat
lukkiuttaa ongelmanratkaisun, laskea ihmisen viretilaa ja viedä pois
intuitiivisen kyvyn luoda uusia asioita. Silloin vaarana on, että yhteiskehittämisestä
tulee uusi kokoustamisen muoto.
Kommentit
Lähetä kommentti