Tarinankerronta: tärkeää on olla vain nyt

Otsikon sanat eivät ole Ultra Bran tai motto hyggeilyyn. Ne liittyvät havaintoon, jonka mukaan tulevaisuutta ei voi ennustaa, joten tärkeää on olla vain nyt. Tämä viittaa myös siihen, että on tarkoituksenmukaista, jos kykenemme reagoimaan nopeasti muutoksiin, joita kohtaamme joka päivä. Luovat strategit ovat tulevaisuuden arkkitehteja. Luova strategia on systeemistä ottautumista ja olemista nykyhetkessä. Osa pienten lasten vanhemmista on parhaimmillaan luovan strategisen muutoksen ja ajattelun mestareita. Ruuhkavuodet eivät anna vapaata. Turtumukseen ei voi jäädä, vaan ratkaisu on tehtävä heti ja väistelemättä.

Shakkia on perinteisesti verrattu strategiseen suunnitteluun. Perheen arki voi välillä olla kuin shakkipeliä, mutta nykyaikana luova strateginen ajattelu on plastisempaa, kuin kaavamaisen shakin pelaaminen. Siksi koska tietoa on käytettävissä enemmän kuin koskaan ihmiskunnan historian aikana ja siksi koska järjestelmät ovat monimutkaisia. Kun ympärillämme olevat markkinat muuttuvat nopeasti, on tulevan kehityksen ennakointi vaikeaa. Yhteisvaikutukset ovat arvaamattomia. Silloin korostuu strateginen reagointikyky. Sattuma on odottamaton tapahtuma, se on kuin musta joutsen, jotain mitä ei pitäisi olla olemassa. Sattuma suosii kuitenkin valmistautunutta mieltä, kuten Louis Pasteur osuvasti sanoi. Kun esimerkiksi markkinoilla tai ihmisten asiakaskäyttäytymisessä tapahtuu sattumanvaraisia nopeita muutoksia, on syytä olla varuillaan. Silloin ratkaisee se, kuka on parhaiten varautunut markkinoiden muutokseen. Kaikki siis muuttuu, vaikka emme sitä haluaisi tai siihen uskoisikaan. Shakkilauta ei muutu, mutta yhteiskunta, markkinat ja myös niitä ohjaavat säännöt, myytit ja tarinat muuttuvat. Kuka kertoo uskottavimman tarinan?

Harvardin yliopiston liiketaloustieteen professori Rosabeth Moss Kanter painottaa, ettei strategia ole muuttumaton möhkäle, vaan se hakee koko ajan muotoaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Muutoksiin on jatkuvasti varauduttava ja niihin on reagoitava mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi sinisen meren strategi tekee kilpailusta merkityksetöntä, kun hän jatkuvasti muokkaa markkinoita ja hakee kasvua uusilla markkinoilla. Mitä nämä markkinat sitten ovat?

Ihminen on tarinankertoja. Siihen luotetaan eniten, joka osaa parhaiten ja uskottavimmin kertoa tarinansa, olipa se sitten myyntipuhe, lakitekstin kappale, poliittinen lupaus, uskonjulistus tai rakkauden sana. Historioitsija Yuval Noah Harari väittää, että luovuuden lähtökohta on kielessä ja siinä, että osaamme kertoa tarinoita, jotka mahdollistavat yhteistyön toisilleen tuntemattomien ihmisten välillä. Pystymme siis rakentamaan kuvitelmia todellisuudesta. Yhteiskuntatieteilijät kutsuvat niitä sosiaalisiksi konstruktioiksi. Politiikka, uskonto, yliopisto, valtio, brändi, strategia, avioliitto, juridiikka, kieli tai osakeyhtiö ovat sosiaalisia konstruktioita. Niitä ei ole olemassa, mutta ne ovat mahdollistaneet sen, että ihminen ei vehtaa enää keppien kanssa. Ihmisen kehitys on riippunut kyvystä muuttaa käyttäytymistä. Nyt verkostojen maailmassa tämä kyky vain korostuu. Siihen liittyy myös kyky arvioida käyttäytymisen muutosta. Silloin on tärkeää, että on systeemistä tietoa asiakasymmärryksestä ja sen muutoksista. Sen voi löytää pienistä aineistoista, koska ihmisen ”luonnollinen” ryhmäkoko on korkeimmillaan 150. Tarinan kanssa on syytä olla varuillaan, koska se avaa aina myös vallan lippaan.

Kommentit

Suositut tekstit