Tarinankerronta: tärkeää on olla vain nyt
Otsikon sanat eivät ole Ultra Bran tai motto hyggeilyyn. Ne
liittyvät havaintoon, jonka mukaan tulevaisuutta ei voi ennustaa, joten tärkeää
on olla vain nyt. Tämä viittaa myös siihen, että on tarkoituksenmukaista, jos
kykenemme reagoimaan nopeasti muutoksiin, joita kohtaamme joka päivä. Luovat
strategit ovat tulevaisuuden arkkitehteja. Luova strategia on systeemistä
ottautumista ja olemista nykyhetkessä. Osa pienten lasten vanhemmista on
parhaimmillaan luovan strategisen muutoksen ja ajattelun mestareita. Ruuhkavuodet
eivät anna vapaata. Turtumukseen ei voi jäädä, vaan ratkaisu on tehtävä heti ja
väistelemättä.
Shakkia on perinteisesti verrattu strategiseen
suunnitteluun. Perheen arki voi välillä olla kuin shakkipeliä, mutta nykyaikana
luova strateginen ajattelu on plastisempaa, kuin kaavamaisen shakin pelaaminen.
Siksi koska tietoa on käytettävissä enemmän kuin koskaan ihmiskunnan historian
aikana ja siksi koska järjestelmät ovat monimutkaisia. Kun ympärillämme olevat
markkinat muuttuvat nopeasti, on tulevan kehityksen ennakointi vaikeaa. Yhteisvaikutukset
ovat arvaamattomia. Silloin korostuu strateginen reagointikyky. Sattuma on
odottamaton tapahtuma, se on kuin musta joutsen, jotain mitä ei pitäisi olla
olemassa. Sattuma suosii kuitenkin valmistautunutta mieltä, kuten Louis Pasteur
osuvasti sanoi. Kun esimerkiksi markkinoilla tai ihmisten
asiakaskäyttäytymisessä tapahtuu sattumanvaraisia nopeita muutoksia, on syytä
olla varuillaan. Silloin ratkaisee se, kuka on parhaiten varautunut
markkinoiden muutokseen. Kaikki siis muuttuu, vaikka emme sitä haluaisi tai
siihen uskoisikaan. Shakkilauta ei muutu, mutta yhteiskunta, markkinat ja myös niitä
ohjaavat säännöt, myytit ja tarinat muuttuvat. Kuka kertoo uskottavimman tarinan?
Harvardin yliopiston liiketaloustieteen professori Rosabeth
Moss Kanter painottaa, ettei strategia ole muuttumaton möhkäle, vaan se hakee
koko ajan muotoaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Muutoksiin on jatkuvasti
varauduttava ja niihin on reagoitava mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi sinisen
meren strategi tekee kilpailusta merkityksetöntä, kun hän jatkuvasti muokkaa
markkinoita ja hakee kasvua uusilla markkinoilla. Mitä nämä markkinat sitten
ovat?
Ihminen on tarinankertoja. Siihen luotetaan eniten, joka
osaa parhaiten ja uskottavimmin kertoa tarinansa, olipa se sitten myyntipuhe,
lakitekstin kappale, poliittinen lupaus, uskonjulistus tai rakkauden sana. Historioitsija
Yuval Noah Harari väittää, että luovuuden lähtökohta on kielessä ja siinä, että
osaamme kertoa tarinoita, jotka mahdollistavat yhteistyön toisilleen
tuntemattomien ihmisten välillä. Pystymme siis rakentamaan kuvitelmia
todellisuudesta. Yhteiskuntatieteilijät kutsuvat niitä sosiaalisiksi
konstruktioiksi. Politiikka, uskonto, yliopisto, valtio, brändi, strategia, avioliitto,
juridiikka, kieli tai osakeyhtiö ovat sosiaalisia konstruktioita. Niitä ei ole
olemassa, mutta ne ovat mahdollistaneet sen, että ihminen ei vehtaa enää
keppien kanssa. Ihmisen kehitys on riippunut kyvystä muuttaa käyttäytymistä.
Nyt verkostojen maailmassa tämä kyky vain korostuu. Siihen liittyy myös kyky arvioida
käyttäytymisen muutosta. Silloin on tärkeää, että on systeemistä tietoa asiakasymmärryksestä
ja sen muutoksista. Sen voi löytää pienistä aineistoista, koska ihmisen ”luonnollinen”
ryhmäkoko on korkeimmillaan 150. Tarinan kanssa on syytä olla varuillaan, koska
se avaa aina myös vallan lippaan.
Kommentit
Lähetä kommentti