Pieni on kaunista
Muutokset yhteiskunnassa ja organisaatioissa kypsyvät
vähitellen. Ne hakevat näkyvää muotoaan, joka on tunnistettava. Se saavuttaa
pisteen, joka nytkäyttää lähes epidemianomaisesti muutoksen käyntiin. Sen
jälkeen muutoksen pysäyttäminen, olipa se sitten housujen punttien kääriminen
nilkat paljastavaksi, tube-tähden nousu kaiken kansan tietoon tai perussuomalaisen
puolueen hajoaminen, ei ole mahdollista. Käännekohta (tipping point) ajaa Malcom
Gladwellin mukaan muutoksen vauhtiin. Tyypillistä sille on, että se on
tarttuvaa, sillä on suuret vaikutukset ja se tapahtuu dramaattisesti. Muutos
pysyy tahmeasti agendalla ja ihmisten mielissä.
Muutos ei tapahdu tyhjiössä, rakenteissa tai ohjelmissa. Se
on asia, jota ohjataan ja johon vaikutetaan. Yksittäisillä ihmisillä on suuri
merkitys muutoksen toteutumisessa. Yksittäisten ihmisten lisäksi muutoksen
kohteen, esimerkiksi poliittisen tavoitteen ”vastakkainasettelujen aika on ohi”
tai Finlaysonin ”naiset maksavat euron ostoksistaan 0,83 euroa” tulee olla
muistettava ja erottuva. Sen tulee jäädä mieleen ja olla jotain, joka laittaa
veren kiertämään. Se ei laita sinua integroitumaan sohvannurkkaasi, vaan
nousemaan ylös ja kulkemaan mukana tai vastaavasti vastustamaan.
Pienet muutokset ovat käänteentekeviä. Esimerkiksi juuri
Finlaysonin strateginen markkinointikokonaisuus, johon sisältyy naisten ja
miesten palkkaepätasa-arvonäkökulman lisäksi muun muassa farkkujen ja
lakanoiden kiertotalousprojektit, Tom of Finland –kuosit, Jukka Kurttila - Kukka
Jurttila -henkilöbrändi ja Suomen leijona –kampanja on täydellinen esimerkki, siitä
miten nykyaikana tulisi toimia, jos haluat uudistaa ja muuttaa maailmaa. Se
lisää myös myyntiä. Räväkät ja mielipiteitä herättävät kampanjat tukevat kaikki
Finlaysonin roolia ja asemaa tekstilituotemarkkinoilla. Finlayson on cool ja cool on tyypillisesti sellainen, johon halutaan samaistua. Se on
brändin keskeinen ainesosa.
Pienet muutokset muodostavat aineiston, jota ei voi arvioida
vain kvantitatiivisella lähestymistavalla. Muutoksen ymmärtäminen ja erityisesti
sen ennakointi ja uusien muutoskampanjoiden suunnittelu edellyttävät
sosiaalipsykologista tulokulmaa, pieniä aineistoja, muotoiluajattelua ja
etnografista otetta. Pienet teot voivat vaikuttaa triviaaleilta, mutta ne ovat
kaikkein merkityksellisimpiä muistijäljen osia. Jääkiekon MM-kultaa 95 on yhtä
kuin Jutilan tuuletus, lapsuuden muistot nousevat esiin tuoksujen kautta ja
presidenttiparin koira sulattaa myös kissaihmisten sydämet. Pienet asiat eivät
ole rakenteita, strategioita, laatujärjestelmiä, vaan tunnetta. Silloin
tulokulma on tärkeä. Pienet aineistot ovat merkityksellisiä esimerkiksi brändin
hallinnassa ja uudistamisessa tai julkisten palveluiden suunnittelussa. Pieni
on kaunista ja se motivoi meitä.
Kommentit
Lähetä kommentti