Pienet aineistot asiakasymmäryksen tukena
Elämme tiedon ja informaation ajassa. Tietoa on saatavilla
lähes mistä vain ja paikalla tai ajalla ei ole merkitystä sen hankkimisessa. Meistä
ja meidän käyttäytymisestä kerätään suuria määriä tietoa, Big dataa, jota analysoidaan toiminnan kehittämisen ja suuntaamisen
tueksi. Yritysten ja julkisten organisaatioiden tietoon perustuva kehittäminen
on monimutkaista ja vie resursseja. Big Data on tärkeää, mutta onko se
riittävää olennaisen näkemisessä tai merkityksellisen asiakasymmärryksen
hahmottamisessa? Auttaako se ymmärtämään tuotteesi tai palvelusi käyttäjää? Tai
antaako se näkymän ihmisten arjesta, käyttäytymisestä, arvoista, teoista tai
haluista?
Tanskalaislähtöinen brändiguru Martin Lindström uskoo, että Big
Datan vastakohta eli pienet aineistot, Small
Data ovat mahdollisuus nähdä paremmin ja ratkaista luovasti ongelmia.
Suurten aineistojen avulla on usein mahdotonta löytää neulaa heinäsuovasta,
mutta pienet aineistot: kuten äänet, tuoksut, tunteet, ihmisten käyttäytyminen,
teot, liikkeet, katseet, sanat ja kirjoitukset tuovat ongelmanratkaisun
lähemmäksi. Pienten aineistojen avulla voidaan uudistaa ruokakaupan palvelua, viedä
Posti uudelle vuosikymmenelle, vahvistaa yrityksen brändiä tai parantaa
asiakaskokemusta koulussa, sairaalassa tai jätteen lajitteluasemalla.
Kysymys on laadullisen tutkimuksen menetelmien ja
analyysitapojen hyödyntämisestä asiakasymmärryksen vahvistamisessa. Miten täytämme
tietämyksemme aukot esimerkiksi siitä miksi jokin tuote ei myy, miksi palvelu
ei toimi tai miten toimintaa tulisi uudistaa.
Professori Pertti
Alasuutari on verrannut laadullista tutkimusta salapoliisin työhön
kirjassaan ”Erinomaista rakas Watson. Johdatus yhteiskuntatutkimukseen”. Martin
Lindström on myös eräänlainen etnografi ja salapoliisi, kun hän kiertää ympäri
maailman etsiessään ratkaisuja yritysasiakkaidensa ongelmiin ihmisten kodeista,
kaduilta ja toreilta. Asiakasymmärryksen lisääminen pienten aineistojen avulla on
lähtökohtaisesti ihmiskeskeinen prosessi ja edellyttää näkökulman siirtämistä
ruohonjuuritasolle. Ei riitä, että kysymme ”kuinka iloiseksi tulit palvelusta
tänään”, vaan ongelmaa on lähestyttävä läheltä ihmistä – hänen kauttaan,
syvästi ja merkityksellisesti. Ihmiskeskeisyyttä ja luovaa markkinoiden
uudistamista korostavat myös liikkeenjohdon strategit W. Chan Kim ja Renée Mauborge
uudessaan kirjassaan ”Blue Ocean Shift”,
joka on jatkoa vuonna 2005 ilmestyneellä ”Blue
Ocean Strategy” -teokselle. Ainekset strategiselle siirtymälle siniselle
merelle löytyvät pienistä aineistoista.
RESET -blogissa keskustellaan yritysten ja organisaatioiden toiminnan
kehittämisestä pienten aineistojen, laadullisen tutkimuksen sekä yhteiskunta-.
käyttäytymis- ja muotoilutieteiden avulla. Silloin kun kehität esimerkiksi
tuotetta, palvelua tai brändiä, voin auttaa organisaatiotasi katsomaan eteenpäin,
paremman asiakasymmärryksen avulla.
Kommentit
Lähetä kommentti