Miten ilmiöt leviävät: kaverit, ryhmät ja viileät tyypit.
Vihaiset jumalat eivät levittäneet mustaa surmaa, vaan
kirput. Pienet hyönteiset ovat kuin pienet aineistot asiakasymmärryksen
vahvistamisessa. On kiinnitettävä huomio oikeaan suuntaan ja kohtaan, jotta
voimme ratkaista monimutkaisen ongelman. Tarvitsemme ymmärrystä ilmiöiden
leviämisestä, ihmisen käyttäytymisen muutoksista, laadullisista aineistoista ja
pienten tekijöiden merkityksestä. RESET on malli, jonka avulla voidaan lisätä tutkimukseen
perustuvaa asiakasymmärrystä. Se on uusi näkökulma, joka täydentää perinteistä johtamisen
konsultointia. Se perustuu eri tieteenalojen menetelmien hyödyntämiselle ongelmanratkaisussa
- esimerkiksi siinä, miten kehittää palvelukokemusta päivittäistavarakaupassa,
miten kehittää päivähoitoa lapsen näkökulmasta tai miten myydä enemmän veneitä.
Miten pienet asiat vaikuttavat kokonaisuuden rakentumiseen ja palvelusysteemiin,
siihen RESET tarjoaa suunnitelman.
Asiakasymmärryksen näkökulmasta keskeistä on ymmärtää ensinnäkin
sitä, miten tulkitaan paremmin asiakkaiden käyttäytymistä ja siinä tapahtuvia
muutoksia ja toiseksi sitä, miten erilaiset ilmiöt, kuten uusi tuote, palvelu, strategia
tai maakuntauudistus leviää. Yhteiskuntatieteissä jälkimmäisestä on puhuttu
muun muassa innovaatioiden diffuusiona. Miksi QWERTY-näppäimistö hallitsee
kosketusnäytön aikanakin? Miksi uudet innovaatiot eivät leviä?
Ihmisen DNA ohjaa toimintaamme ja polkuriippuvuus,
ensimmäinen päätös sementoi valintamme myös jatkossa, olipa se sitten iPhone,
Peugeot, S-ryhmä, ensirakkaus, päiväkoti, ystävyys tai usko. Emme kykene
irrottamaan itseämme päätöksestä, vaan kaikki asiat vahvistavat valintaamme.
Vähitellen valinta on kiinnittynyt niin läheisesti osaksi arkea, että siitä irrottautumisen
kustannukset olisivat liian suuria. Itse kylläkin irrottauduin ensimmäisestä
automerkistä, joten kaikki on mahdollista, mutta ei ilmaiseksi. Valinnat
liittyvät siihen, että jokin tekijä saa meidät kiinnostuneeksi tuotteesta,
palvelusta, yhteisöstä tai ihmisestä. Yleensä tämä jokin tekijä ei ole
mainonta, vaikka sillä nykyään on erittäin suuri merkitys asiakaskäyttäytymisen
ohjaamisessa. Kuten tiedetään, mainoksien ja tiedon sijoittelulla, sisällöllä
ja kohdentamisella vaikutetaan ihmisen käyttäytymiseen. Mainokset ovat yhä enemmän
inhimillistä – tunteisiin menevää – tarinankerrontaa. Ja kuten edellisessä
kirjoituksessa punnittiin, tarinat ovat olleet ihmiskunnan luovuuden ja
yhteistyön keskeinen edellytys, mutta myös avain valtaan.
Asiakasymmärryksen leviämisen näkökulmasta mainonta on kuin
jäävuorenhuippu. Näkyvä osa. Mitä pinnan alla on? Ystävät, kaverit, yhteisö,
viileät tyypit: pienet polkuriippuvuuden tekijät. Koska asiakasymmärrys muuttuu
yhä nopeammin, Big Data tarjoaa meille yleiskäsityksen esimerkiksi siitä, miten
Veikkauksen pelejä pelataan. Mutta syvän ymmärryksen saamiseksi meidän tulee
porautua ihmisen ja yhteisön välillä olevaan sedimenttiin. Siihen sedimenttiin
pääsee esimerkiksi pienten aineistojen, laadullisen tutkimuksen ja
monitieteisen otteen avulla.
Kommentit
Lähetä kommentti