Kuka oli maailman ensimmäinen hygge?
Jos haluat vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen rakenna yhteisö.
Miksi? Koska ryhmillä on sisäinen dynamiikka, paine, joka heijastuu yhteisön
sisäpuolen lisäksi myös niiden ulkopuolelle - toisiin ihmisiin. Orgaaninen
tiiveys paineistaa yhteisöä ja ympäristöä muuttumaan. Yhteiskunnalliset liikkeet
ovat klassinen esimerkki: 60-luvun feminismi, rauhanliike, ympäristöliike, 2000-luvun
tietovuodot tai #metoo. Ihminen on viisas ihminen, kun toimii osana ryhmää. Ryhmä
ja ryhmän dynamiikka, jutustelu, säätelee yksilöiden käyttäytymistä, karsii
ylilyönnit ja näpäyttää itsekeskeisiä. Yhteisö antaa yksilölle psykologisen
turvan, jonka avulla uskallat sanoa ja toimia enemmän. Se virittää myös esimerkiksi
oppimisen uudelle tasolle. Johtajaton työpaikkakin perustuu yhteisön sisäiselle
säätelylle, sillä vertaiset ovat johtajaa voimakkaampia kontrollikoneita.
Ihmiset ylläpitävät flowta ja poistavat turhanpäiväisen kilpailun. Ryhmän
koolla on merkitystä. Mitä suurempi ryhmä, sitä vieraantuneemmaksi ihmiset
tulevat toisistaan.
Onnellisuus syntyy yhteisöissä, perheissä, kaveripiirissä -
toisen ihmisen kädessä. Ihmistä tulee arvostaa, koska se motivoi
toimimaan yhdessä. Tämä on uusi tapa määrittää non-distruptiivisia markkinoita. Markkinoita, jotka täydentävät
olemassa olevia markkinoita. Onnellisuus on kuin Juha Tapion laulu ohikiitävää. Se tulee ja menee. Onnellisuuden
markkinat ovatkin rajattomat. Trendiksi tehty hyggeily on tästä esimerkki,
sehän on joka päiväistä, jos sen oivaltaa. Aristoteles
oli ensimmäinen hyggeilijä, kun yritti löytää hyvän elämän reseptiä. Jos joku
keksii onnellisuuden sykemittarin, niin baana on auki.
Yhteisö tarjoaa uudenlaisia spilling –markkinoinnin tapoja. Tätä testattiin esimerkiksi
johtamassani Pallo Haltuun –projektissa,
jossa kehitettiin Kuopion Palloseuran ottelutapahtumaa kulttuurin, muotoilun,
käsityön, sosiaalisen median sekä käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteiden
näkökulmista. Pienten aineistojen avulla saavutettiin uusi, erilainen ja
kokonaisvaltainen tapa hahmottaa urheiluseuran ja yleisön välistä
vuorovaikutusta sekä urheilumarkkinointia. Yhteisöllinen markkinointi ja engagement –ajattelu synnytti uusia
mahdollisuuksia liiketoimintaan.
Ihmisten välinen vuorovaikutus on tärkeää. Se nostaa meidät
samalle tasolle. Ymmärrämme paremmin myös sen, että jokainen meistä on
korvattavissa. Tämän kun ymmärtää, on helppoa hyggeillä #yhdessä. Vähän vähemmän on onnellisuuden avain. Ajattele: haluaisitko
työskennellä Audi- vai Lada-myyjänä? Kumpi toisi enemmän päivittäisiä
onnellisuuden tunteita? Kumpi olisi enemmän cool ja hygge?
Kommentit
Lähetä kommentti