Kuka oli maailman ensimmäinen hygge?


Jos haluat vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen rakenna yhteisö. Miksi? Koska ryhmillä on sisäinen dynamiikka, paine, joka heijastuu yhteisön sisäpuolen lisäksi myös niiden ulkopuolelle - toisiin ihmisiin. Orgaaninen tiiveys paineistaa yhteisöä ja ympäristöä muuttumaan. Yhteiskunnalliset liikkeet ovat klassinen esimerkki: 60-luvun feminismi, rauhanliike, ympäristöliike, 2000-luvun tietovuodot tai #metoo. Ihminen on viisas ihminen, kun toimii osana ryhmää. Ryhmä ja ryhmän dynamiikka, jutustelu, säätelee yksilöiden käyttäytymistä, karsii ylilyönnit ja näpäyttää itsekeskeisiä. Yhteisö antaa yksilölle psykologisen turvan, jonka avulla uskallat sanoa ja toimia enemmän. Se virittää myös esimerkiksi oppimisen uudelle tasolle. Johtajaton työpaikkakin perustuu yhteisön sisäiselle säätelylle, sillä vertaiset ovat johtajaa voimakkaampia kontrollikoneita. Ihmiset ylläpitävät flowta ja poistavat turhanpäiväisen kilpailun. Ryhmän koolla on merkitystä. Mitä suurempi ryhmä, sitä vieraantuneemmaksi ihmiset tulevat toisistaan.

Onnellisuus syntyy yhteisöissä, perheissä, kaveripiirissä - toisen ihmisen kädessä. Ihmistä tulee arvostaa, koska se motivoi toimimaan yhdessä. Tämä on uusi tapa määrittää non-distruptiivisia markkinoita. Markkinoita, jotka täydentävät olemassa olevia markkinoita. Onnellisuus on kuin Juha Tapion laulu ohikiitävää. Se tulee ja menee. Onnellisuuden markkinat ovatkin rajattomat. Trendiksi tehty hyggeily on tästä esimerkki, sehän on joka päiväistä, jos sen oivaltaa. Aristoteles oli ensimmäinen hyggeilijä, kun yritti löytää hyvän elämän reseptiä. Jos joku keksii onnellisuuden sykemittarin, niin baana on auki.

Yhteisö tarjoaa uudenlaisia spilling –markkinoinnin tapoja. Tätä testattiin esimerkiksi johtamassani Pallo Haltuun –projektissa, jossa kehitettiin Kuopion Palloseuran ottelutapahtumaa kulttuurin, muotoilun, käsityön, sosiaalisen median sekä käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteiden näkökulmista. Pienten aineistojen avulla saavutettiin uusi, erilainen ja kokonaisvaltainen tapa hahmottaa urheiluseuran ja yleisön välistä vuorovaikutusta sekä urheilumarkkinointia. Yhteisöllinen markkinointi ja engagement –ajattelu synnytti uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan.

Ihmisten välinen vuorovaikutus on tärkeää. Se nostaa meidät samalle tasolle. Ymmärrämme paremmin myös sen, että jokainen meistä on korvattavissa. Tämän kun ymmärtää, on helppoa hyggeillä #yhdessä. Vähän vähemmän on onnellisuuden avain. Ajattele: haluaisitko työskennellä Audi- vai Lada-myyjänä? Kumpi toisi enemmän päivittäisiä onnellisuuden tunteita? Kumpi olisi enemmän cool ja hygge?

Kommentit

Suositut tekstit