Jäsentyneen ajattelun taito ja ihmisten johtaminen
Ihmisten johtaminen ja ihmisten välisen yhteistyön
ohjaaminen haluttuun suuntaan on sosiaalipsykologinen haaste ja usein varsin monimutkaista.
Johtaminen ei luonnistu vain muotoilemalla palvelupolkua
tai tehostamalla tuotanto- tai asiakasprosessit leanin avulla. Se edellyttää avautumista luovalle yhteistyölle,
joka on usein ihmisohjautuvaa. Uuden vuosituhannen johtamisen konsultointi on
muotoutumassa aiempaa monimuotoisemmaksi. Perinteistä teknis-taloudellista
konsultaatiota on täydentämässä humanistis-yhteiskuntatieteellinen konsultointi,
jossa painotetaan muun muassa asiakasymmärrystä, ideoiden syntymistä,
innovaatioiden leviämistä ja yhteisöjen toimintaa. Maailmalla mennään syvällä
systeemeissä, humanistis-yhteiskuntatieteellisessä ajattelussa ja eri tieteenalojen
välisessä yhteistyössä.
Yhteiskuntatieteilijät ja humanistit tulevat täydentämään liiketoiminnan
konsultointia nyt ja tulevaisuudessa. S-ryhmän johtaja Veli-Pekka Ääri kannustaa yrityksiä palkkaaman sosiologin. Hän
uskoo, että pehmeistä tieteistä on tullut kovia. Tämä on vielä poikkeuksellista
Suomessa, mutta kun katsomme mitä tapahtuu esimerkiksi suurten globaalien
yritysten johdossa, voimme nähdä ennalta mihin suuntaan yritysten ja ihmisten
johtaminen on menossa.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa korostetaan niin kutsuttujen liberal arts –aineiden merkitystä
ihmisen kokonaisvaltaisen ajattelun ja ongelmanratkaisun kehittymisen osana.
Nämä yleissivistävät aineet laajentavat johtajan näkemystä ja kykyä toimia
nopeasti muuttuvassa ympäristössä ja eri taustoista tulevien ihmisten kanssa.
Usein tarvitaan myös pieniä aineistoja small
data, sekä visionäärisyyttä, ideointikykyä ja sosiologista mielikuvitusta.
Tämä ei tarkoita, etteikö STEM-aineet (science, technology, engineering and
mathematics) olisi tärkeitä osa-alueita ihmiskunnan kehittymisessä. Ihmislähtöinen
leadership –johtaminen edellyttää
syvää, systeemistä ja monimuotoista johtamiskäsitystä. Pitääkö yliopistoa
johtaa professori, tuleeko sairaalan johtajan olla lääkäri tai pitääkö
konepajan johdossa olla insinööri? Ei, mutta toki voi. Uutta ajattelumallia on jo
nyt monissa yrityksissä, esimerkiksi Alibaban toimitusjohtaja Jack Ma on valmistunut englannin
kielestä, YouTuben Susan Wojcicki
historiasta ja kirjallisuudesta tai Airbnbn
Brian Chesky taideaineista.
Siksi tuntuu jotenkin tympäännyttävältä, se miten suomalaista
ylioppilastutkintoa ollaan uudistamista. Hesarin toimittaja Ville Eloranta kommentoi
osuvasti ylioppilastutkinnon ainejaon painotuksia ja äidinkielen
lukio-opetuksen vähentämistä. Hänen mukaansa ”harjaantumaton
kirjoittaminen näkyy tyypillisesti myös jäsentymättömänä ajatteluna”.
Tämä lienee yksi uhkakuvista, jota ei oikeasti olla ajateltu, kun tehdään uusia
linjauksia ylioppilastutkintoon. Ilman jäsentynyttä ajattelua on vaikeaa johtaa
ihmisiä monimutkaistuvassa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa.
Ylioppilastutkinnon
uudistamisessa ei korosteta sitä, että tekeminen ja ajattelu kuten myös kirjoittaminen
ja ajattelu liittyvät toisiinsa. Tämä painottuu jo aiemmin peruskoulun uudessa
opetussuunnitelmassa, jossa käsialakirjoitusta ei enää opeteta ja kädellä
tekemisen opintoja vähennetään. Käsien ja aivojen välinen linkki heikentyy. Koulutuksen
ennakoinnissa ja koulutuspolitiikassa keskustellaan, siitä kuinka monta
juristia, lääkäriä tai insinööriä koulutetaan ja minkä verran esimerkiksi yhteiskunta-,
kulttuuri- ja humanistisia aineita ajetaan alas, kun pitäisi kysyä millaista
osaamista nykyaika ja erityisesti tulevaisuus edellyttää ja miltä perustalta.
Perustieteenalat
ovat hyvä lähtökohta: esimerkiksi fysiikka, matematiikka, sosiologia,
kirjallisuus, kielitieteet ja historia. Sen lisäksi tarvitsemme systeemistä
ajattelua ja ihmisten välisen yhteistyön taitoa. Tämä edellyttää kykyä ymmärtää
toista ja kykyä osata tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Välillä omasta
asiantuntemuksestaan tulee myös osata antaa periksi. Tämä on myös johtamisen
näkökulmasta keskeistä. Humanisti tai yhteiskuntatieteilijä voi olla yhtä hyvä,
ellei jopa parempi johtaja kuin juristi, lääkäri tai insinööri. Tietenkin
myös ihmisellä on väliä, pelkkä koulutustausta ei ratkaise tai tutkinto ole
edellytys hyvälle johtajuudelle. Moni menestyneistä yritysjohtajista on ollut ”koulupudokkaita”
ja huonoja johtajia on myös humanisteissa ja yhteiskuntatieteilijöissä.
Kommentit
Lähetä kommentti