Antti Autti ja johtamisen konsultaatio


Boston Consulting Groupin konsultit uskovat, että tarkoitus (purpose) on liiketoiminnan ydinaluetta. Tarkoitus on voimakas sitoutumisen väline, jota arvostavat sekä työntekijät että asiakkaat. Yrityksellä on siis oltava yhteiskunnallinen tarkoitus. Silloin arvioidaan muun muassa sitä, mikä on yrityksen rooli osana yhteiskuntaa, mitä yhteiskunnallisia tavoitteita tai tarpeita se täyttää tai mikä on sen sosiaalinen vaikuttavuus. Nykyään ei voi myydä tai markkinoida palveluita tai tuotteita eurot silmissä. Yhteiskunnallisuus, arvot ja yhteisöllisyys ovat tunkeutumassa kapitalismin pyhimpiin sakramentteihin. Tämä on upeaa, vaikka taustalla voi vaikuttaa mitä erilaisimpia syitä. Mutta tärkeää on ymmärtää, että maailma muuttuu vähitellen ja hitaasti. Pienissä elämän töyssyissä muutos voi toki pompahtaa korkeammalle tasolle, suurempaan vauhtiin ja intensiteettiin.



Elämä olisi ohutta ilman tarkoitusta. Ajattele lähipiiriäsi, ystäviä, perhettä, lapsia, puolisoa, vanhempiasi, sisariasi tai läheisiä. Nämä suhteet ovat sosiaalipsykologisia. Ne perustuvat tarkoitukseen – siteeseen, joka välillä tiukkenee, mutta myös joustaa. Teoreettisimmillaan tämä linkittyy filosofiseen ajatteluun olemassa olomme syistä ja seurauksista. Mutta ajattelen mieluummin pragmaattisesti: tarkoituksen käyttövoima ja käyttöarvo on merkittävä. Se antaa virtaa meidän välille, jotta pystymme toimimaan vaikeissakin tilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Se sitoo uskottaman voimakkaasti. Se mahdollistaa vuorovaikutuksen ja yhteistyön. Ne asiat ovat ihmiskunnan kehityksen pilarit. Siinä keskeistä on tunteet, sanat, teot, käyttäytymisen diversiteetti, asenne, rakkaus, elämäntapa, erilaisuus, vastuullisuus…



Yritykset ovat muuttumassa aiempaa kauniimmiksi. Hyvinvointivaltiossa kasvaneena tämä on suuri psykologinen muutos. Kun esimerkiksi seuraa julkista keskustelua valtion suunnasta ja tehtävistä, näyttää siltä, että yritykset alkavat olla valtiota yhteiskunnallisempia. Niiden sosiaalinen vastuu on paitsi bränditekijä, myös strategisen johtamisen perusta, joka heijastuu moneen suuntaan esimerkiksi henkilöstön johtamiseen tai markkinointiin. Pidän siitä. On syntymässä uutta yrityskulttuuria, jossa kuoritaan ylipursuava liikkeenjohdon slangi ja keskitytään olennaiseen. Siihen mikä yhdistää yritystä ja asiakasta, yritystä ja työntekijää. Mikä motivoi heitä olemaan vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Tämä on aivan keskeisimpiä yrityksen olemassa olon perusteita. Se side tuo tarkoituksen.



Tietenkään ei ole syytä irtaantua yritystoiminnan peruslainalaisuuksista ja perustarkoituksesta, joka yrityksiin sisältyy. Mutta oleellista on, että niitä voidaan täydentää uudenlaisilla näkemyksillä esimerkiksi yhteisöistä, ryhmistä ja yksilöiden toiminnasta. Siitä miten pienet asiat ratkaisevat. Sitä miten elämäntapa ja intohimo jotain asiaa kohtaan on se eteenpäin ajava voima - driving force, joka tekee asioista kauniita ja merkityksellisiä. Kun on merkitys, on myös tarkoitus. Tämän ovat kauneimmillaan ymmärtäneet muun muassa lumilautailijat. Antti Autti, Eero Ettala, Enni Rukajärvi tai Rene Rinnekangas. He kaikki ovat ymmärtäneet elämän tarkoituksen. Elämäntapa ratkaisee, sen kautta tulee sitoutuminen, rakkaus, yhteisö, siteet, molemminpuolisuus ja vastavuoroisuus, empatia, viileys, herkkyys. Elämä ei ole kilpailua, vaan sitä että tavoittelet parasta suoristustasi, ja samalla muistat vierelläsi olevan. Se on tinkimättömyyttä, tuskaa, tunnetta, adrenaliinia, intohimoa ja innostumista. Jos innostus ja intohimo katoavat, menee flow, ilo ja motivaatio samalla kerralla. Ja sitä ovea on hankala pönkätä auki. Tarkoitus on juuri tämän elämänasenteen ymmärtämistä. Omalla tiellä on muita ja sitä tietä reunustaa yhteisö ja sen sisäiset siteet ja dynamiikka. Se dynamiikka antaa paljon ja siitä seuraa uskomattomia asioita. RESET –palvelu tukee tarkoituksen löytämistä. RESET your future – coming soon.

Kommentit

Suositut tekstit